Algemeen
in het kort

Workshops
Acting Out Teambuilding
• Communicatie en Ontmoeting
Games
Het Verhaal van (alle kanten)
Management DE VLOER OP
Module Presentatietechnieken
Module Waarnemingsvermogen
Presentatie als Dialoog
Remedial-Acting
Scheiden doet Lijden
Shakespeare en Leiderschap
Werken met Fysiek-Mentaal Proces

 

 

Workshops op maat
Communicatie & Ontmoeting

ZIE: volledig interview

Als we kijken naar de verschillende modellen, die ontwikkeld zijn om de communicatie tussen mensen te verduidelijken en te verbeteren, dan denken we vaak:
* ‘ ja, daar zit wat in, maar……..’
* dat kan ik wel proberen, maar als de ander niet wil……
* ik weet al wat de ander gaat zeggen…….
* wat moet de ander met mijn gevoel…..
* ik zit niet te wachten op die emoties van de ander…..
* het is werk en geen privé…….

Meestal is de manier waarop je communiceert effectief, dus is er geen probleem. Die modellen zijn een hulpmiddel om je inzicht te geven hoe communicatie verloopt en om je handvatten te bieden voor die momenten, waarin het gesprek niet soepel verloopt en daardoor niet effectief is. Communicatie waarin jij je niet prettig voelt en die een ongewenste invloed heeft op jouw manier van zijn. Wat kun jij dan doen om invloed uit te oefenen in de communicatie met de ander, zodat jij je gehoord voelt.

Dat is spannend, omdat je dan iets van jezelf gaat blootgeven, door bijvoorbeeld je gevoel in het gesprek te benoemen. Je maakt zichtbaar waar jouw waarden, normen en overtuigingen liggen. En juist dat laatste onderscheidt jou van de ander. Het heeft jou geholpen om daar te komen waar je nu bent.

En nu wil je verder…… Je wilt invloed hebben, gezien worden, je verder ontwikkelen en plezier hebben in je werk. Soms werken die waarden, normen en overtuigingen juist tegen je. Het is interessant om te onderzoeken waar zij vandaan komen en wat ze voor je betekenen. Zijn ze echt van jezelf of aangeleerd. Denk daarbij aan opvoeding, scholing en religie. Welke ruimte tot ontwikkeling bieden ze jou in jouw communicatie met anderen. Ben je in staat onbevooroordeeld naar de ander te kijken en luisteren. Ben je nieuwsgierig naar de ander en wat hem/ haar beweegt.

Die ander handelt en denkt vanuit zijn/haar eigen waarden, normen en overtuigingen. Communicatie gaat primair om het ontmoeten van de ander.

Mooi woord trouwens: ont-moeten! Het gaat dus niet over moeten, maar over willen. Wil ik die ander zien en wil ik gezien worden. Als je wilt dat de ander jou ziet, dan zul je duidelijk willen zijn over wat jij wilt, over jouw verwachtingen van de ander en als het nodig is: vertellen waar jouw grenzen liggen. Dat maakt jou zichtbaar in het contact met de ander. Maar omgekeerd ook: Wil jij de ander zien, dan zul jij nieuwsgierig willen zijn naar wat de ander drijft.

Meer informatie:
mail: marjon@mensenzoalswij.nl

 

 

Marjon Smit


meer info

andere workshops
Remedial Acting
Games